Все про джаз: інтерв ю з організаторами Alfa Jazz Fest

Все про джаз: інтерв'ю з організаторами Alfa Jazz Fest

фото: Аліна Красієва

З 23 по 27 червня вся Україна поїде до Львова, де  сьомий раз пройде Alfa Jazz Fest. Про провокації, які влаштовують проти фестивалю львівські політики, про хедлайнерів, великі та маленькі перемоги і ціни на квитки Vogue.ua поговорив з арт-директором фестивалю Олексієм Коганом і виконавчим директором Наталією Горбачевської.

На київській прес-конференції пару тижнів тому ви говорили про те, що представники деяких політичних партії натякнули, що не дадуть вам провести фестиваль через те, що його головний спонсор - Альфа-банк. Через тиждень після цього в інтернеті з'явилися фейкові голосування, за результатами яких нібито 98 відсотків львів'ян проти проведення Alfa Jazz.


Чи є якась реальна загроза фестивалю?

Це просто піар за ваш рахунок, або ви чогось реально побоюєтеся?

Наталя: Ми живемо в країні і в світі, де дуже складно щось прогнозувати. У Львові деякі політики дійсно створили "штаб протидії фестивалю". Вони влаштовують фейкові голосування в інтернеті, накручуючи голосу. При цьому коли IT-фахівці, до яких ми звернулися за допомогою, відключили лічильник, який автоматично накручував голоси, стало зрозуміло, що 87,5% тих, хто голосував саме "за". Небезпечний не той факт, що у людей є інша думка - це нормально, вони можуть не любити джазову музику, не розуміти її. Насторожує інше: брудні і прогнилі підходи, які активно використовуються, наприклад, в українській політиці, раптом задіяні по відношенню до культури. Ті, хто ведуть боротьбу проти Alfa Jazz, намагаються обдурити людей, видати чорне за біле. До нас і в минулому році, і два роки тому приходили з транспарантами під різними приводами. Але одна справа - коли ти просто висловлюєш свою точку зору, інша - коли ти намагаєшся обдурити глядачів і слухачів. Ми неодноразово проводили у Львові соціологічні опитування, які показують абсолютну підтримку фестивалю. Тому не потрібно нас дивувати фейковими голосуваннями.

У фестивалю сьогодні зразковий імідж: трансляції з Alfa Jazz веде телеканал Mezzo, а Guardian включили вас в список кращих джаз-фестивалів Європи. Але ми ж розуміємо, що так було не завжди, імідж формується роками. На яких зусиль вам доводилося йти? Чи доводилося стукати в закриті двері?

Наталя: Звичайно. Mezzo, наприклад, дуже закритий для невідомих їм заходів. Мало того, у нашої країни несприятливий імідж в світі, нас асоціюють з проблемами. У Mezzo ми довго стукали, але вони не відповідали. Закінчилося все тим, що я, будучи у відпустці, просто приїхала до них в офіс з презентацією. Потрапила до людини, який цими питаннями займається. Ще до того моменту, як ми з цією дівчиною побачилися, нічого, крім Великого театру в Росії, про культурне життя в пострадянських країнах вона не знала. Тому для того, щоб ми себе зарекомендували, нам доводилося робити трішечки більше, ніж усім іншим.

Олексій: Дайте нам дійти без всяких зовнішніх подразників до позначки 10 років і тоді поговоримо. Не забувайте: все кращі джаз-фестивалі світу - старожили: фестивалю в Монтре - 50 років, North Sea Jazz в Роттердамі - 47, Лондонському - 37 років. Нам тільки сім, і в цьому році Guardian включили нас в список кращих джазових напрямкiв.


А про що ви мрієте, але ніяк не виходить реалізувати на Alfa Jazz?

Найбільш невирішена задача нашого фестивалю, яку ми вже почали, до речі, вирішувати - це "продавати" українських музикантів на захід. При цьому вже є артисти, які до цього готові. У нас зараз дуже хороші перспективи з джазовим фестивалем в Польщі, яка запропонувала обмінюватися артистами. Але і нам варто побороти упередження до безкоштовних сцен фестивалю - на площі Ринок та біля палацу Потоцьких. Не варто думати, що якщо музикант виступає на площі Ринок, то це означає, що він гірший, ніж той, хто виступає на головній сцені. Це омана. Я часто бачив, як люди здавали дорогі квитки на сцену імені Едді Рознера, і йшли слухати артистів на площі Ринок. Хоча якщо у вас є хороші ніжки і велике бажання, то ви зможете встигнути на всі концерти.


Що вам заважає зробити Alfa Jazz по-європейськи довгим фестивалем - продовжити до тижня і більше?

Олексій: Подивіться список спонсорів у фестивалю North Sea Jazz. У них - сотні, у нас - десятки назв. Фестиваль в Монтре триває два тижні, але, вибачте, це імперія. А якщо говорити про Лондонський джаз-фестиваль, то порівнювати Львів і Лондон некоректно. Тому що в Лондоні десятки відмінних майданчиків і концертних залів, а у Львові їх немає. Є Оперний театр, Філармонія і Консерваторія, кожен з яких не вміщає навіть 1000 чоловік - які повинні бути квитки, щоб окупити цей фестиваль? .. Під час Лондонського фестивалю задіяне все місто - наприклад, десятки церков і соборів, а ще промзона і так далі! Люди їдуть на метро з пересадками в промзону, щоб почути улюблених музикантів. Львів поки не готовий до цього.

Наталя: Давайте подивимося реально, а хіба мало п'яти днів. По-перше, наша публіка не така підготовлена, як там, а, по-друге, не така платоспроможна. Там люди платять повну вартість за квиток, у нас же ціна швидше  меценатська. Реальна ціна квитка на концерт на головній сцені повинна бути не меншою за 10 тисяч гривень, а у нас можна купити квитки і по 400 гривень. Скажу чесно, що у мене є проблеми зібрати бюджет навіть на п'ять днів, так що про збільшення фестивалю говорити поки рано.

Перед тим, як збільшувати фестиваль, ми повинні переконатися, що на це є запит аудиторії. Наприклад, легендарний Чик Коріа, який у нас буде виступати у вівторок, 27 червня, в останній день фестивалю, недавно відіграв зі своїм Elektric Band концерти в культовому клубі Blue note протягом восьми тижнів поспіль. 8 тижнів - один і той же склад, одна і та ж програма і зал забитий! Я не впевнена, що в Україні він зібрав би аншлаг протягом восьми тижнів поспіль.Яке головне досягнення фестивалю за сім років, на ваш погляд?

Наталя: Я думаю, головне досягнення в тому, що в таких умовах і за такий короткий час вдалося не просто зробити хороший фестиваль, а фестиваль, який включили в список Gurdian - це сигнал, що Alfa Jazz розглядають на рівних з тими, що вже є в Європі. Ми - конкурентні, це моя найбільша гордість. А, по-друге, ми переконалися в тому, що в Україні є така кількість людей, які хочуть слухати джаз. Це дуже приємне відкриття.


Чи був за сім років артист, за яким ви полювали, але так і не спіймали?

Олексій: Так, Дайана Кролл, наприклад, Кіт Джарретт, хоча це дуже складно.

У вас в цьому році багато музикантів, яких дуже чекає українська аудиторія і добре їх знає - Хербі Хенкок, Авішай Коен, Грегорі Портер. А як ви думаєте, хто може стати відкриттям?

Олексій: Чайна Мозес, дочка Ді Ді Бріджуотер. Це той випадок, коли не природа відпочиває на дітях, а коли яблуко від яблуні недалеко падає. Було б зовсім чудово, якби в цьому році до Львова приїхала і Ді Ді, і вони виступили б разом. Чучо Вальдес, безумовно, стане відкриттям - легендарний кубинський піаніст-віртуоз. Конча Буйка - муза Педро Альмодовара, дуже самобутня співачка. На цьому фестивалі, мені здається, нам вдалося зробити хороший баланс інструменталістів і вокалістів, а також американських і неамериканських музикантів. На щастя, джаз перестав бути американської привілеєм, як каже гітарист Джон Маклафлін.


Наталя, як купити квитки? Люди скаржаться, що вони розлітаються за пару годин.

Наталя: Чи не нервувати (сміється). Потрібно уважно подивитися програму і вибрати, на що саме ви хочете потрапити - тому що всі п'ять днів можуть витримати або великі фахівці, або великі фанати. Думаю, що звичайній людині вистачить двох-трьох днів. Якщо вам не вдалося купити квиток на той день, який хочеться, або взагалі не вдалося купити квиток, то пам'ятайте, що існують пікнікові зони, є фан-зона - там приголомшлива атмосфера.

Олексій: Я часто жартую з цього приводу. Колись я брав інтерв'ю у трубача Кріса Ботті, і запитав у нього про складові успіху, а він з посмішкою відповів, що, по-перше, потрібно грати по шість годин на день на трубі, а, по-друге, бути другом Стінга і грати спільні з ним концерти. Так ось, щоб купити квитки на Alfa Jazz, потрібно, по-перше, бути любителем джазу, по-друге, бути другом Горбачевської.

Наталя: У мене є ще одна порада. Коли стартує продаж квитків, їх розкуповують в перші дні, але потім, ближче до фестивалю, десь в червні, люди починають визначатися зі своїми планами, і деякі повертають квитки. Потрібно написати нам, наприклад, в Facebook, в який день ви хочете відвідати фестиваль, і ми поставимо вас в лист очікування. З мого досвіду, всі люди, які знаходяться в листі очікування, купують квитки. Були навіть такі випадки, коли в останній день за 3 години до концерту люди повертали нам квитки - і їх теж можна купити.


Яка максимальна і мінімальна вартість квитків?

Наталя: Ціни починаються від 250 гривень - це без місця. Уявіть собі: за 250 гривень можна почути Грегорі Портера і Хербі Хенкока! Також є дуже обмежена кількість квитків в самому центрі, які коштують від 3500 гривень до 5000, але їх дуже мало. Вони призначені виключно для тих людей, які можуть за них заплатити. Для всіх інших спеціально утримується низька ціна.

Олексій: Взагалі, для любителів музики немає нічого неможливого. Коли мені було 19 років, я любив джаз і хотів купувати платівки. Мій батько був кандидатом медичних наук і отримував 90 рублів, а моя мама працювала вчителькою музики в дитячому садку, і зайвих грошей не було. Так, я збирав пляшки і здавав їх, щоб купувати музику. Бетховен був 1000 разів має рацію, коли говорив, що людина допомагає собі сама.

Фото: Аліна Красієва

Дивись ще:

Чи вдасться домовитись: організатори Alfa Jazz Fest ведуть перемовини з "бойкотунами" фестивалю

200 музикантів з 15 країн: яким буде Alfa Jazz Fest 2017

Отримай відповідь: коли до Львова повернеться весна