Дізнайся: на які послуги можна розраховувати пасажирам Укрзалізниці

Дізнайся: на які послуги можна розраховувати пасажирам Укрзалізниці

В сезон відпусток українці масово вирушають у дорогу: хтось їде на відпочинок, хтось із нього повертається. Найбільшу популярність має, звичайно ж, залізничний транспорт. Про це свідчить статистика: за 2015 рік послугами “Укрзалізниці” скористалося понад 43 мільйони пасажирів (трохи більше, аніж чисельність населення України!). 

Укрзалізниця надає широкий спектр послуг, якими пасажири можуть скористатися перед мандрівкою і під час неї. “Пошта” вирішила з’ясувати, на які послуги може розраховувати пасажир, придбавши квиток на потяг.


Основний перелік

На сайті ПАТ “Укрзалізниця” опублікована деяка інформація про послуги, які можуть надаватися пасажирам у потягах і на вокзалах. Серед останніх, зокрема, можливість користуватися камерами схову, багажними відділеннями, залами очікування, кімнатами відпочинку, кімнатами матері та дитини, залами очікування для пасажирів з дітьми, для інвалідів, для прийому офіційних делегацій. Безумовно, кожен пасажир знайомий з цими послугами або користувався ними, бо вони загальнодоступні й відомі.

Щодо послуг безпосередньо у потягах, то на сайті Укрзалізниці поданий лише основний їх перелік, більшість позицій якого – реалізація певної продукції. До цього списку входять і послуги, за які потрібно платити додатково: користування комплектом постільної білизни, оформлення начальником поїзда послуг перевезення територією України “експрес-передач”. До слова, інформацію про повний перелік послуг, їх вартість пасажирам пропонують самостійно дізнаватися в провідника вагона або начальника потяга. Але мандрівники зазвичай обмежуються стандартним набором послуг – чай-кава та постільна білизна.

Виникає запитання: як­що Укрзалізниця надає таку велику кількість послуг, а пасажири ними не користуються або користуються лише деякими (так званий “основний перелік”), то чия це проблема – пасажирів чи перевізника? Особливо зацікавлені у комфортності своєї подорожі пасажири можуть знайти детальну інформацію про послуги залізничників на… офіційному веб-порталі Верховної Ради. Обов’язки провідника і права пасажира докладно розписані в постанові Кабінету Міністрів України №252 від 19 березня 1997 р. “Про Порядок обслуговування громадян залізничним транспортом” та в наказі Міністерства транспорту і зв’язку України №1196 від 27 грудня 2006 р. “Про затвердження Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України”. 

Послуг справді чимало. Можливо, це є основною причиною їх неопублікування на сайті Укрзалізниці, хоча минуло 19 років з дати прийняття постанови Кабміну та 10 – з опублікування наказу Мінтрансу. Так і незрозуміло, чому повного переліку послуг немає на офіційних веб-ресурсах Укрзалізниці! Тож питання, чия це проблема, залишається відкритим…


Перевезення у вагоні

Щоразу, коли ми купуємо квиток на потяг, навіть не замислюємося над тим, що саме входить у його вартість, окрім вартості перевезення. Спробуємо розіб­ратися. 

Вартість проїзного документа складається із тарифу – ціни квитка та плацкарти, які вказані в першому рядку, ПДВ, а також страхового і комісійного зборів. Варто пояснити, що пасажир платить за вартість плацкарти, яка є частиною вартості проїзду, таким чином компенсуючи витрати перевізника на підготовку вагона в рейс та його обслуговування на шляху прямування. Тобто пасажир, який придбав квиток, може розраховувати на чисті фіранки, вікна, підлогу та санітарні вузли. Окрім цього, є ще низка послуг.

“У вартість квитка входить користування вагоном – плацкартним, купейним чи вагоном люкс (СВ), – розповідає прес-секретар Регіональної філії “Львівська залізниця” ПАТ “Укр­залізниця” Юлія Грабова. – Зокрема, йдеться про користування водою (в тому числі й кип’яченою), туалетом і туалетним приладдям, розет­кою тощо. Тобто пасажир купує послугу перевезення у вагоні”.


фото: railway.lviv.ua


Послуги на вокзалах

Однак варто розуміти, що саме перевезення – основ­на, але не єдина послуга, за яку пасажир платить гроші. Існують інші, якими може скористатися кожен клієнт Укрзалізниці.

– Виїхати раніше чи пізніше. Пасажири можуть виїхати раніше зазначеного терміну на кілька годин або навіть днів. Для цього потрібно переоформити квиток у квиткових касах. Плата за цю послугу не стягується! Бувають такі випадки, коли пасажир запізнився на потяг. І щоб не купувати ще один квиток, він може поновити невикористаний, але вже на інший поїзд. У такому випадку доведеться оплатити тільки вартість плацкарти, яка є нижчою, аніж загальна вартість квитка. Для цього потрібно звернутися протягом 24 годин до касира і попросити про таку послугу. 

– Зробити зупинку на шляху прямування. Якщо у пасажира виникли непереборні обставини, через які він не може продовжувати поїздку, він має право зійти з потяга. Для цього на проміжній станції потрібно не пізніше однієї години після прибуття потяга пред’явити свій проїзний документ черговому по вокзалу, начальнику станції або начальнику вокзалу для того, щоби поставити відмітку “Зупинка з продовженням терміну дійсності квитка”. Продовжити поїздку пасажир може в термін не пізніше 10 діб після відправлення поїзда, з якого він зійшов. У такому випадку оформлюється нова поїздка від станції, на якій пасажир здійснив зупинку, або від станції, розташованої далі на маршруті прямування. Якщо ж пасажир здійснив зупинку через захворювання, він може поновити документи і доїхати до кінцевого пункту подорожі протягом 10 діб. Для цього йому потрібно взяти довідку в медичному закладі, після чого звернутися до керівництва вокзалу, де він здійснив зупинку.

– Скористатися безкош­товно платним туалетом. На залізничних вокзалах функціонують як платні, так і безкоштовні санітарні вузли. Можна скористатися останнім, а можна пред’явити квиток у платному туалеті. Працівники санітарних вузлів на вокзалі за наявності проїзного квитка у пасажира повинні його безкоштовно впустити до вбиральні. Така послуга діє на всіх станціях та вокзалах впродовж 24 годин з дати купівлі квитка.

– Повернутися назад, якщо переплутали потяги. Знову ж таки, бувають непередбачувані ситуації, коли пасажир випадково переплутав квитки, а провідник пустив його у потяг. Навіть якщо це сталося через неуважність пасажира, то штраф з нього не стягується. Тоді начальник потяга (старший стюард) складає акт, який дає право пасажиру повернутись назад до станції відправлення поїзда без плати за проїзд.


Помилки в проїзному документі

В Україні діє система іменних квитків. Це було зроблено, щоб запобігти випадки незаконного перепродажу проїзних документів сторонніми особами. Але після цього нововведення виникли проблеми зі збігом прізвища та імені пасажира, зазначених у паспорті, а також даних, надрукованих у квитку (касири – також люди: можуть випадково натиснути не на ті клавіші). Але вихід є: згідно з “Правилами перевезення пасажирів…”, допускається до трьох помилок в зазначених даних пасажира – імені, прізвищі, документах, які дають право на проїзд. Тож можна не хвилюватися, якщо ваше прізвище починається не з тої літери, а ім’я закінчується іншою.


Послуги в потягах

– Зайняти куплене місце. Часто в потягах виникають ситуації, коли пасажири бажають помінятися місцями, і це можливо за згоди сторін. Але пам’ятайте: кожен пасажир має право зайняти своє місце незалежно від часу доби. Тобто якщо ви лягли на нижню полицю, а квиток у вас – на верхню, готуйтеся, що вночі вас можуть підняти.

Навіть якщо виникають якісь нестандартні ситуації (до прикладу, їде мати з малою дитиною чи літня людина), можна владнати й цю ситуацію. Провідник вагона повинен надати спеціальне обладнання для того, щоби дитина не впала з верхньої полиці. Такі ремені чіпляються до полиць і забезпечують безпеку пасажирів.

– Скористатися гарячою водою. В кожному вагоні встановлений бойлер з гарячою водою. Вона є безкоштовною і в загальному доступі. Тобто пасажири самі можуть заварити чай (якщо мають свої горнятко і заварку), каву, приготувати сніданок чи обід із каші або вермішелі швидкого приготування. 

Якщо ж провідник забороняє користуватися бойлером, ви маєте право написати скаргу. Пам’ятайте: придбавши квиток, ви вже заплатили за користування кип’яченою водою.

– Не їхати з нетверезим сусідом. У пасажирських вагонах куріння сигарет і розпивання спиртних напоїв заборонене. Тож якщо ви стали свідком таких незаконних дій, можете сміливо звертатися до провідника вагона або до начальника потяга. 

Крім того, пасажири мають право зробити зауваження провідникові щодо нетверезого стану сусіда. І той своєю чергою повинен вжити заходів – висадити такого пасажира з потяга. Також ви маєте право попросити провідника зробити музику тихіше.

– Спати на чистій білизні і не збирати її. Для багатьох актуальним є питання: хто має збирати постіль – пасажир чи провідник? Однозначна відповідь – провідник. Пасажир платить за користування білизною, а у вартість квитка входить сервіс Укрзалізниці, який включає її доставку і збирання.

Якщо вас змушують збирати свою постіль, посилайтеся на пункт 63 постанови Кабміну “Про Порядок обслуговування громадян залізничним транспортом”, у якій сказано: “Доставка постільних речей на спальне  місце пасажира і збирання їх за 30 хвилин до прибуття пасажира до  місця призначення є обов’язком провідника вагона”.

Але виникає ще одна проблема: наскільки чистою є постільна білизна пасажира? Якщо ви крізь пакет бачите бруд на білизні, вимагайте замінити його іншим (просіть замінювати пакети з білизною доти, доки не переконаєтеся, що на такій білизні ви зможете спати як удома). До речі, пасажир має право вимагати й заміни негерметично закритого пакета з білизною.

– Розігріти їжу або поставити її на зберігання в холодильник. Це питання особливо актуальне для тих, чия подорож триває дуже довго. Пам’ятайте: кожен пасажир може попросити розігріти їжу, але за умови, якщо відповідний пристрій є в купе провідника. Схожа ситуація і з холодильником: пасажир може попросити про зберігання ліків чи продуктів, які швидко псуються, якщо в провідника є відповідний пристрій та місце для ваших продуктів. Обидві послуги безкоштовні, тож не беріть грошей, коли йдете по таку допомогу до провідника.

– Зарядити смартфон чи ноутбук. Це також досить актуальне питання. Така послуга в потязі цілком безкоштовна. У кожному пасажирському вагоні вмонтовано чимало розеток. Але варто не забувати, що, крім вас, є й інші охочі підживити свій девайс.

А загалом найголовніше побажання від “Пошти”: нехай ваша подорож минеться без усіляких проблем, у чистих вагонах із ввічливими провідниками!


Куди скаржитися

Якщо порушуються права пасажира, йому відмовляють у послузі або ж просять за неї гроші (а вона безкоштовна), час писати скаргу. Поскаржитися на неякісне обслуговування в поїздах, електричках або на вокзалах можна за допомоги сайту Укрзалізниці в розділі “Контакти”.

Зателефонуйте на гарячу лінію з питань обслуговування на залізничному транспорті: 0-800- 50-31- 11 чи надішліть листа на електронну скриньку service@uz.gov.ua. Повідомте в листі своє прізвище та ім’я, контактний телефон і електронну адресу (варто пам’ятати, що офіційні органи, як правило, не реагують на анонімні звернення). У електронному листі обов’язково вкажіть дату події, номер поїзда, прізвище провідника чи начальника поїзда. На сайті Укрзалізниці є й інші дані, за якими приймають скарги з питань правопорушень з боку залізничників – гаряча лінія Укрзалізниці “Стоп-корупція”: тел.0-800- 50-3222 чи е-mаil: anticor@uz.gov.ua.

Корисно зазирнути й на інтернет-ресурс poizdka.org, з якого теж можна поскаржитися на роботу залізниці. На сайті порушення прав пасажирів зручно посортовані за розділами,  і в них відразу ж подані посилання на законодавство та вихід із конкретної ситуації.

Читайте ще новини Львова

Вбивцю затримано: поліція шукає тіло Тараса Познякова у Києво-Святошинському районі

Львів’янину на замітку: "швидку" частково замінить call-центр для консультацій з лікарями

Як виглядатиме оновлений громадський простор на вулиці Японській (візуалізація)