пл. Катедральна, 1
30 - 0 грн.
Каплиця Боїмів або Св. Трійці і Страстей Господніх будувалась як усипальня найпотужнішого у Львові патриціанського роду, в якій знайшли спочинок чотирнадцять його представників. Зведення споруди на території колишнього цвинтаря при Латинському кафедральному соборі розпочалось 1609 р. й відбувалось у два етапи: перший – 1609–1611 рр., другий, на якому були виконані декоративні оздоби – 1611–1615 рр. Ініціатива фундування родинного мавзолею належала Георгію (Дердю) Боїму, вихідцю з Угорщини, купцю і райці, який обіймав важливі посади при дворі короля Речі Посполитої Стефана Баторія. Завершив будівництво син протопласта роду, Павло Боїм.
Хоч імена будівничих достеменно невідомі, проєктом, імовірно, керував Андреас Бемер, львівський архітектор і скульптор німецького походження. Каплиця з пісковику квадратна у плані, перекрита куполом на восьмерику, завершена лантерною, на якій розташована постать Христа. Найпишніші оздоби розміщено на західному фасаді. Головним автором різьблення, вірогідно, був Гануш Шольц.
Західний фасад членовано на три яруси. Перший оздоблюють шість колон на п’єдесталах, декорованих різьбленими орнаментами. Центральна пара колон фланкує вхідну браму, бічні – фігури апостолів Петра і Павла. У другому ярусі розташовані медальйони із зображеннями пророків. Найбільш цінними є скульптурні оздоби третього ярусу, зокрема рельєфи Страсного циклу, на яких відтворено бичування Ісуса, несення, розпинання, зняття з хреста. Більш стриманий декор північного і східного фасадів включає пілястри та орнаментовані елементи карниза. На стіні східного фасаду розташовані автентичні фрескові портрети Георгія Боїма та його дружини Ядвіги з дому Анчевська. У декорі споруди поєднано риси пізньої ренесансної архітектури з пластичними мотивами північного маньєризму.
Домінантою інтер’єру є вівтар, оздоблений багатою різьбою і рельєфами, виконаними в різний час Ганушем Шольцом та Яном Пфістером. У стилістиці декору простежується вплив пізнього німецького Ренесансу. Основною темою циклу є Страсті Христа. У нижньому ярусі, в оточенні, праворуч – «Омивання ніг», ліворуч – «Тайної вечері», знаходиться «Моління про чашу» – головна композиція вівтаря. В середньому – сцени «Розп’яття» й «Покладення у труну». Над ними, у верхньому – «Поклоніння агнцеві», з алегоричними постатями Справедливості, Любові, Віри, Терпіння. Нижній ярус виконаний з тесаного вапняку, верхній і середній – у техніці стукко.
Створена Яном Пфістером конструкція вівтаря гармонійно поєднана з куполом, у кесонах якого розташовані алегорії, картуші, півфігури пророків та ангелів. На особливу увагу заслуговує ярусна епітафія колінопреклоненої родинної адорації Богоматері і Христа (після 1617 р.) роботи Яна Пфістера й, вірогідно, його сина – одна з найбільш відомих меморіальних львівських пам’яток. Визначним львівським скульптором різьблено також епітафійний овальний рельєфний портрет Зигмунта Бреслера, зятя засновника роду.
До серії з восьми картин – зразків ранніх львівських міщанських портретів XVII ст., замовлених Миколою Боїмом й написаних Матвієм Домарацьким, належали два олійні портрети Георгія і Павла Боїмів, що розташовувались над вхідними дверима, в інтер’єрі, а сьогодні доповнюють постійну експозицію Палацу Потоцьких.
Із 1969 р. каплиця Боїмів є музейним підрозділом Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького.
Графік роботи:
П'ятниця
11:00 - 17:00
Субота - Неділя
11:00 - 18:00
Квитки:
Вартість квитків:
- для дорослих: 50 грн
- для дітей і пенсіонерів: 20 грн
- для студентів: 30 грн
Вартість екскурсій:
- для дорослих: 90 грн
- для дітей і пенсіонерів: 30 грн
- для студентів: 60 грн
Адреса:
площа Катедральна, 1