З липня в Україні набув чинності Закон "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку": стартувала реформа ринку житлових послуг, яка передбачає руйнування монополії жеків, а також надання мешканцям багатоквартирних будинків (від трьох квартир і більше) права самостійно керувати спільним майном.
Усі, хто вважає, що комунальники погано виконують свої обов’язки, можуть на прикладі показати, як ефективно керувати будинком. До липня поточного року мешканці багатоквартирних будинків мають визначитися з формою управління будинком і повідомити про це місцеву владу. Згідно із законом, мешканці можуть створити ОСББ, найняти управителя чи, організувавшись з іншими співвласниками, керувати будинком самостійно.
За словами начальниці відділу супроводу ОСББ департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради Галини Когут, станом на 1 січня цього року в місті створено близько 640 ОСББ, а більше ніж 8 тисяч будинків ще не визначилися з формою управління. У міськраді нагадують: якщо до липня мешканці не повідомлять міськраду про своє рішення, то управителя їм виберуть самостійно.
Пропонуємо детальніше розглянути форми управління, які подано в Законі "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
ОСББ
Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку – це юридична особа, яку створюють мешканці для експлуатації, утримування та обслуговування будинку. Такі об’єднання мають свій статут, де прописано права та обов’язки мешканців будинку, також створюють правління ОСББ, серед членів якого обирають голову. Усі рішення в ОСББ ухвалюють на загальних зборах більшістю голосів мешканців.
Якщо ви вирішили створити у своєму будинку ОСББ і ознайомилися із детальною інформацією про його функції, то можете створювати ініціативну групу, яка має складатися не менше ніж з трьох власників квартир чи нежитлових приміщень у вашому будинку. Після цього вам варто провести установчі збори – офіційний захід, на якому співвласники проголосують за чи проти створення ОСББ. Для проведення таких зборів ініціативній групі треба скласти статут майбутнього ОСББ, зразок якого є на сайті міськради. До слова, повідомити співвласників про цей захід потрібно не пізніше ніж за два тижні.
Наступним кроком є реєстрація ОСББ як юридичної особи, виготовлення печатки (кутового штампу), внесення ОСББ до реєстру неприбуткових організацій та відкриття банківського рахунка. Коли всі попередні кроки зроблено й ОСББ зареєстровано, вам треба повідомити про це міську владу. Для цього треба надати копію статуту у відділ супроводу ОСББ, де можна отримати всі необхідні консультації, та представити виписку з Єдиного державного реєстру про реєстрацію ОСББ.
За словами Галини Когут, якщо раніше ОСББ створювали мешканці кожного окремого будинку, то новий закон дозволяє створювати об’єднання співвласників у кількох будинках, які мають спільну прибудинкову територію. Кількість таких будинків є необмеженою.
"Зараз міська рада проводить інформаційно-просвітницькі семінари, де мешканцям різних районів розповідають про форми управління їхніми будинками. Львів’яни охоче відвідують такі заходи, а це свідчить про те, що їм не байдужа доля їхніх будинків і вони хочуть брати участь в управлінні ними", – додає чиновниця.
Самостійне управління
Якщо мешканці будинку не хочуть створювати юридичну особу (ОСББ), а також не хочуть, щоб міська рада призначила їм управителя, вони можуть обрати варіант самостійного керування будинком. Таке рішення вони мають затвердити у протоколі на загальних зборах мешканців і повідомити про це міську раду до липня 2016 року.
За словами Галини Когут, такий варіант управління найкраще підходить для малоквартирних будинків, де є, до прикладу, 5 квартир. Мешканцям такого будинку недоцільно створювати та утримувати юридичну особу (ОСББ), наймати працівників та здавати фінансову звітність, оскільки не буде великого потоку коштів.
"ОСББ доцільно створювати у багатоквартирних будинках, де проживає велика кількість людей. Там є певний фінансовий запас і внески, які буде сплачувати кожна квартира на утримання будинку, будуть незначними. Тому такі ОСББ матимуть можливість наймати певний персонал. Якщо говорити про малоквартирні будинки, то закон не позбавляє мешканців обов’язку утримувати свій будинок. Вони, як і мешканці багатоповерхівок, мають цей, насамперед фінансовий, обов’язок", – пояснює начальниця відділу супроводу ОСББ Львівської міськради Галина Когут.
Мешканцям малоквартирних будинків, за словами чиновниці, доцільніше самоорганізуватися і частину робіт виконувати самостійно: почергово прибирати подвір’я чи щомісяця сплачувати за вивіз сміття кожній квартирі окремо. Щодо спільного майна, то його можна ремонтувати залежно від потреб, до прикладу, раз на 5 років.
Управитель
Ще один варіант управління будинком – найняти управителя. Таким управителем може бути будь-яка фізична чи юридична особа, яка здійснюватиме управління будинком на підставі договору зі співвласниками. Вартість послуг на утримання будинку та винагороди управителю визначають за згодою обох сторін і зазначають у договорі.
Такий договір складається строком на рік. Однак якщо за місяць до закінчення договору жодна зі сторін не повідомить письмово іншу сторону про відмову від договору, документ вважатимуть продовженим на наступний рік.
Нагадаємо, якщо до 1 липня цього року мешканці будинків не визначаться з формою управління, то управителя їм призначить місцева влада.
"Наразі не можу сказати, хто буде таким управителем, але можу точно сказати, що проводитимуть відповідний конкурс. Кабінет Міністрів України досі не ухвалив і не затвердив підзаконних нормативних актів, також ідеться і про договір між міською радою і управителем, який би ми мали підписувати. Там має бути повний перелік обов’язків, прав, повноважень, функцій та послуг, який би управитель мав надавати мешканцям будинків. Оскільки цих документів немає, то органи місцевого самоврядування не можуть повністю реалізовувати цей закон", – коментує Галина Когут.
Чиновниця прогнозує, що у місті створюватимуть підприємства, які б надавали такі послуги містянам, і додає, що працівники теперішніх ЛКП, найімовірніше, знайдуть там роботу для себе.
"Я переконана, що розумні керівники та хороший технічний персонал не залишаться без роботи. До Львова можуть приїхати менеджери, які захочуть створити такі підприємства, але ж вони не привезуть зі собою двірників та слюсарів з інших міст. Думаю, що працівники теперішніх ЛКП працюватимуть в інших підприємствах, які надаватимуть такі послуги, але це вже не буде ЛКП", – додає начальниця відділу супроводу ОСББ Львівської міськради Галина Когут.
Джерело: "Львівська газета".
Львів у новинах:
Озеро, виноградник і мотузковий парк: як буде виглядати оновлений парк Знесіння
Львів'янину на замітку: українців збираються зобов'язати декларувати доходи і витрати
Вантажівка, легковик та міні-бус: на Львівщині сталася потрійна ДТП (фото)