Нова редакція закону "Про житлово-комунальні послуги" описує вимоги і права ОСББ, споживачів і постачальників послуг, пише Сегодня.
Так, комунальні послуги, згідно з документом, повинні поставлятися безперервно. Перекрити воду можуть тільки для ремонтних і профілактичних робіт, попереджати про які потрібно як мінімум за десять днів. Як і в чинній редакції закону, до кожного виду компослуг є свої вимоги. Наприклад, температура гарячої води повинна бути в межах 50-75 градусів, а сама вода повинна відповідати вимогам до питної. Якщо замість гарячої води з крана йде тепла, платити можна менше.
50-75 градусів - платити 100% від тарифу
45-49 градусів - платити 90%
40-44 градуси - платити 70%
Менше 40 градусів - платити за тарифом на холодну воду
При цьому варто відзначити, що мова йде про температуру води на вході в будинок. Взимку, якщо труби не утеплені, поки вода дійде до дев'ятого поверху, її температура може опуститься на п'ять-сім градусів. Утеплювати труби в будинку повинні самі мешканці.
Свої вимоги є і до центрального опалення. Температура в опалювальних кімнатах повинна бути не нижче 18 градусів (в кутових - 20 градусів). За кожен градус нижче 18 - мінус п'ять відсотків від суми в платіжках. Якщо температура повітря в квартирі нижче 12 градусів, відповідно до закону, платити за опалення не потрібно. Однак при цьому в Законі "Про житлово-комунальні послуги" уточнюється: "За умови здійснення власником, балансоутримувачем будинку заходів з утеплення приміщень і місць загального користування".
Якщо в квартирі старі вікна, які пропускають тепло, вимагати від постачальника послуг перерахувати суму в платіжках не можна. Законом також встановлено, коли постачальники послуг повинні починати опалювальний сезон - протягом трьох діб після того, як середньодобова температура на вулиці закріпилася на рівні восьми градусів тепла. Якщо ця вимога не виконується, на четверту добу і кожен наступний день сума в платіжках за місяць повинна зменшуватися на 3,3%.
Мешканці будинку повинні самі підготувати комунікації в багатоповерхівці до надання компослуг. Тобто, якщо в будинку протікає труба - за ремонт відповідають самі мешканці. Також самим потрібно платити за ремонт внутрішньобудинкових систем газо- та електропостачання.
За ремонт в під'їздах також доведеться відповідати самостійно. Або створювати ОСББ і наймати керуючу компанію, яка за певну плату буде утримувати будинок і прибудинкову територію, або ж самим укладати договори з двірниками, службою, яка займається вивезенням сміття і т.д. У тих будинках, які ОСББ не створили, керуючу компанію призначає за конкурсом міська рада.
Варто зазначити: і під'їзд, і дах, і підвальні приміщення - спільна власність усіх мешканців багатоквартирного будинку.
Згідно з першою редакцією закону, пеня за несвоєчасну оплату комуналки повинна була з'явитися вже в цьому році, однак до другого читання неприємну для боржників норму перенесли на 2018-й. Як пояснює один із співавторів законопроекту Олена Бабак, розмір пені - 0,1% від боргу в день. При цьому загальна сума пені не повинна перевищувати суму заборгованості. Пеня нараховується після 20 числа кожного місяця. Так, якщо заплатити 30 числа, доведеться віддати на 1% більше. Нова норма торкнеться мільйонів українців. Так, в типовій багатоповерхівці борги за комуналку є у кожної п'ятої квартири, а загальна сума заборгованості перевищила в Україні 25 мільярдів гривень.
У новій редакції закону "Про ЖКП" також зазначено: якщо споживач не платить більше місяця, комунальні послуги йому можуть відключити. При цьому не можна відключити електроенергію і газ, в той же час "перекрити" тепло (якщо є технічна можливість), холодну і гарячу воду за борги можуть. Про відключення повинні попередити за 30 днів. На наступний день після оплати боргу або укладення договору про реструктуризацію поставку комунальних послуг відновлять.
Також українці за новою редакцією закону будуть зобов'язані подавати показники лічильників постачальникам послуг.
Якщо вода, газ або світло доходить до квартири поганої якості, українці мають право викликати постачальника або його представника. За наслідками перевірки складається акт-претензія, а постачальник повинен перерахувати вартість послуги. Якщо результати дослідження покажуть, що, наприклад, відібраний газ відповідає встановленим вимогам, вартість дослідження доведеться покрити самостійно.
Якщо постачальник за викликом не прибув, акт можна скласти без нього, але при цьому потрібно отримати підписи як мінімум двох сусідів. Акт листом надсилається постачальнику, і він повинен протягом п'яти днів прийняти рішення: перерахувати платіжки або обґрунтовано відмовити. Якщо постачальник ігнорує вимоги, можна подавати в суд.
Як говорить юрист Олена Проценко, кияни дуже рідко користуються своїми правами в питаннях ЖКГ і не поспішають звертатися до суду, якщо через поганий тиск в системі на останніх поверхах багатоповерхівок погано надходить вода, або ж замість гарячої води - тепла.
Нагадаємо, якщо органи соціального захисту отримають інформацію про те, що у субсидіанта є заборгованість за комуналку як мінімум за два місяці, субсидію не продовжать. До слова, за даними Держстату, станом на квітень 2017 року українці заборгували за опалення і гарячу воду більше 10,4 мільярда гривень, за газ - 7,1 мільярда, за воду - 2,5 мільярда гривень.
Якщо боржник хоче отримати знижку, потрібно принести в місцевій орган соціального захисту квитанцію про сплату заборгованості або документ, який свідчить про реструктуризацію боргу. Якщо субсидія оформляється вперше, то знижку можна отримати навіть із заборгованістю. Однак, до наступного сезону потрібно або сплатити борг, або платити за комуналку самому.
Дивись ще:
Львів'янину на замітку: якими будуть ціни на комуналку з початку травня
Нові цифри: тарифи на холодну воду зросли
Львів'янину на замітку: набрали чинності нові правила одержання субсидій