Близько 25% львівських сімей уже звернулися по субсидію. Скільком вдалося оформити цю допомогу, скільком відмовлено, як, скажімо, оформити субсидію на орендовану квартиру, чи коли хтось із прописаних де-факто не проживає або є безробітнім – про це та інше в інтерв’ю з начальником відділу пільг, соціальних допомог та компенсаційних виплат управління соціального захисту Львівської міської ради Лесею Дронь.
Пані Лесю, наскільки зріс ажіотаж щодо оформлення субсидій перед початком опалювального сезону?
Я б не сказала, що зараз зріс ажіотаж, оскільки він розпочався ще після 15 квітня, коли людям надійшли бланки заяв і вони масово почали звертатися по субсидії. У травні в нас було до 10 тисяч заявників, довелося залучати додаткових спеціалістів, тепер по кілька тисяч у місяць.
Скільки на сьогодні людей уже звернулися по субсидію і скільком нараховано?
У період з 15 квітня і до сьогодні вже подали заяви більш як 49 тис. осіб, хто особисто, хто поштою. Крім цього, відділи соцзахисту автоматично перераховують субсидії тим мешканцям, які мали їх в опалювальний період 2014-2015 рр., таких є понад 13 тисяч. Зараз вони не повинні повторно звертатися. Загалом, враховуючи тих осіб, які ще до 1 травня зверталися і мали призначені субсидії, і тих, хто після 1 травня, таких сімей налічуємо вже близько 63 тисячі.
Згідно з постановою уряду, до 1 вересня відділення пошти мали знову розіслати мешканцям бланки заяв і декларацій, але тим сім’ям, які вже подавали заяви і не одержали офіційної відмови, не потрібно повторно звертатися, у нас є їхні дані.
Ці 63 тисячі, який це приблизно відсоток від загальної кількості львівських сімей?
У Львові налічують 248,5 тисячі родин, на сьогодні 63 тис. звернулося – це приблизно 25%.
Читайте також: Як у Львові можна одержати субсидії за спрощеним порядком
А якщо говорити про відмови, який це відсоток?
На сьогодні опрацьовано 98% заяв. Є 6800 відмов, майже для 41 тисячі сімей субсидію призначено. З тих 13 тисяч сімей, які мали право на автоматичний перерахунок субсидій, призначено 11 тисячам.
Які основні причини відмов?
Причини є дуже різні, найперша причина – це те, що документи, які надходять поштою, неправильно заповнені, наприклад, немає ідентифікаційних кодів, повної інформації, щоб можна було отримати відомості про доходи. Адже, отримавши заяву і декларацію, ми мусимо надіслати запит до Державної фіскальної служби. Але це незначний відсоток відмов.
Друга причина: рахунки в організаціях-надавачах послуг зареєстровано не на тих осіб, які фактично є прописані в житловому приміщенні, а це одна з умов надання субсидій. Або, наприклад, у кожній іншій організації на іншу особу зареєстровано рахунки, або буває, що їх зареєстровано навіть на вже померлих осіб. Також буває, що у квартирі зареєстровано одну кількість осіб, а в кожній організації, яка надає послуги, числиться інша кількість.
Спростивши порядок надання субсидій, уряд фактично підштовхнув людей до того, щоб урешті навести лад з документами.
Читайте також: Які пастки для населення приховує субсидія
Мешканцям повідомляють причину відмови?
Звичайно, їм про це повідомляють, і вони, привівши документи в порядок, можуть звернутися повторно.
Який відсоток відмов, коли люди свідомо чи несвідомо вказали неправильний рівень доходів тощо?
На сьогодні це дуже незначний відсоток, адже суттєво спрощено порядок звернення по субсидію, мешканець подає відомості про доходи, заповнюючи декларацію. У ній він вказує вид доходу і джерело доходу, тобто, наприклад, пенсія і де він її отримує, чи зарплата і де отримує. А ті, хто не працює, вказують це. Ми подаємо запит у Державну фіскальну службу. У відповідь, маючи ідентифікаційний код, ми часто отримуємо набагато ширшу інформацію, ніж ту, яку вказав мешканець: там можуть бути і цінні подарунки, пакунки і перереєстрація житлових приміщень з однієї особи на іншу, бо все це оподатковують. Можливо, звернувшись по субсидію, мешканець забув вказати якийсь вид доходу тощо.
Чому була така велика кількість відмов з 1 травня, бо частково це були ті відмови, коли мешканці неправильно вказали свої доходи чи розмір доходів. Їм потрібно було звернутися повторно і вказати правильні дані. Тоді навіть було передбачено штрафні санкції у подвійному розмірі щодо наданої субсидії, але таких випадків було небагато. Тепер це скасували: мешканець просто повертає зайво нараховану субсидію. На тих, які відмовляються повертати, подають до суду, але таких є зовсім небагато – менше ніж 1%.
Негатив лише в тому, що ми повинні робити запити і це дуже сповільнює роботу, немає достатньо працівників, які б працювали на запитах, опрацьовували їх і виявляли недостовірну інформацію. У кожному відділі соцзахисту є по два інспектори, які повинні обстежити житлово-побутові умови сімей. Наприклад, це ті родини, в яких зареєстровано 6 осіб, а реально проживає двоє. Таких є майже 80% від усіх звернень. Раніше такі мешканці повинні були звернутися до надавача послуг і показати довідку, з якої причини хтось не проживає. Тепер відділи соцзахисту самі подають інформацію надавачам послуг. Мешканець звертається до нас, повідомляє, скільки осіб зареєстровано і хто фактично не проживає, і комісія, створена при кожній районній адміністрації, ухвалює рішення, надати субсидію чи ні.
А якщо у квартирі фактично проживає більше осіб, аніж зареєстровано?
Субсидію надають лише на зареєстрованих мешканців, законодавчо не передбачено штучно збільшувати кількість осіб. Їхні доходи також не враховують.
Якщо повернутися до декларації, яку має заповнити заявник, відтепер він не повинен вказувати суми доходів?
Декларацію про доходи спрощено з 21 липня, у ній суму доходу не вказують. Заяви залишилися незмінними. У будь-якому разі, якщо людина має якийсь сумнів, краще подати документи на рішення комісії, аніж вказати недостовірну інформацію. У цих деклараціях від 1 травня, у яких мешканці вказували суми доходів, було дуже багато невідповідностей з тим, що подавала ДФС. Все одно доводилося викликати людей і з’ясовувати, чому так – це був негатив. А тепер людина вказує тільки вид і джерело доходу, а фіскальна служба подає нам усю інформацію. Лише в тому разі, коли ми не маємо інформації ні з ДФС, ні з центру зайнятості чи навчальних установ, куди ми подаємо запити про стипендію, мешканці повинні принести довідку про доходи. Є такі випадки, коли люди працюють за цивільно-правовою угодою і дані не надходять до ДФС тощо.
До речі, людина, що звертається по субсидію, має вибір – задекларувати доходи за весь минулий рік чи за три попередні місяці. Однак в останньому випадку заявник має сам принести довідку про доходи, адже цих даних у ДФС ще немає.
Яка основна причина відмов, пов’язана з майновим станом сімей? Наприклад, коли є у власності дві квартири або два авто, чи мають вони право звертатися по субсидію?
На сьогодні всі майнові обмеження знято. Єдиною причиною відмови може стати те, що протягом 12 місяців перед зверненням заявник зробив покупку на суму, що перевищує 50 тис. гривень. Наприклад, було придбано дорогі товари, що регламентує договір купівлі-продажу, чи був договір обміну житла. Не входить сюди лише договір дарування, також не входять витрати на лікування. Однак є різні сімейні ситуації, тому навіть у цих випадках варто звернутися на комісію.
Часто можна почути від людей: не звертаюся по субсидію, бо все одно не нарахують, у нас велика квартира чи офіційна зарплата дві тисячі гривень. Чи є це реальні підстави, які не дозволяють претендувати на допомогу?
Я б радила всім звертатися по призначення субсидії. Майже в кожного зараз є доступ до Інтернету, зайшовши на сайт Міністерства соціальної політики, можна скористатися формулою розрахунку частки плати. На сьогодні вона є індивідуальною для всіх і залежить насамперед від доходів сім’ї та кількості зареєстрованих осіб. Такий принцип започатковано з жовтня 2014 року. Тобто, що більший дохід на одну особу, то більшу частку за комунальні послуги платитиме сім’я.
А чи є якісь нормативи щодо площі помешкання?
Є встановлені соціальні нормативи щодо призначення субсидій: це 13,65 м кв. на кожну зареєстровану особу плюс 35,22 м кв. на сім’ю. Це ті стандарти, згідно з якими призначають субсидію. До жовтня 2014 року субсидію надавали, виходячи з одних соціальних нормативів, і зайво нараховані субсидії забирали, тепер не забирають назад зайво призначену субсидію, вона залишається на рахунках мешканців.
Скільки загалом триває процес від звернення мешканця до нарахування субсидії?
Якщо немає багато звернень, то це відбувається дуже швидко, але за такої великої кількості звернень і помилок це триває довго. Зараз ми закрили звернення за липень. Коли мешканець подає заяву і декларацію, ми одразу надсилаємо запит у Державну фіскальну службу, яка впродовж 15 днів надсилає відповідь. Організації-надавачі послуг щомісячно до 4 числа подають нам відомості про нарахування плати за послуги. ОСББ, ЖБК на наші запити повинні подати також довідку про склад сім’ї. Якщо ми маємо всю інформацію про родину, то законодавством передбачено 10-денний термін на вирішення питання щодо оформлення субсидії – і цього дотримуються. Інша річ, якщо до нас звертається кілька тисяч сімей у місяць, то це потребує трохи часу. Приблизно все це триває десь до двох місяців.
Розкажіть, як оформити субсидію на орендовану квартиру?
Порядок каже, що з 1 травня 2015 року сім’ї, які винаймають житлове приміщення, мають право оформити субсидію на підставі договору оренди житла. Власник приміщення й орендар укладають типовий двосторонній договір, який передбачено Цивільним кодексом України. На підставі цього документа ми маємо право призначити субсидію. Цей договір оренди потрібно ще показати організаціям-надавачам послуг, тому що має бути внесено в базу, скільки реально людей проживає у цьому приміщенні. Надавачі послуг реєструють ці договори, і за згодою власника відкривають особовий рахунок на особу, що винаймає житло.
Скільки таких субсидій на орендоване житло вже оформлено?
Насправді дуже небагато: якщо набереться двадцять на все місто – це вже добре. Можливо, тому, що чітко не визначено процедуру реєстрації такого договору оренди. На практиці виглядає так, що сім’ї приходять до нас, отримують консультацію і наступного разу вже приносять договори. Якщо це оренда з викупом, то цю угоду потрібно ще нотаріально засвідчити.
А якщо власник квартири не погоджується відкривати особові рахунки на орендаря?
Тоді можна звернутися на комісію. Не обов’язково на власника житла можуть бути зареєстровані рахунки, а просто на особу, прописану в приміщенні. Раніше надавали субсидію лише власнику житла, цю норму тепер скасовано: зараз на тих осіб, на яких зареєстровано особові рахунки, або на іншу особу з дозволу власника – це передбачено Житловим кодексом. І передбачено також, якщо на іншу особу не перереєстровано рахунки, то можливе надання субсидії за рішенням комісії.
Чи має значення, коли людина оформлює субсидію: зараз чи під час опалювального сезону, чи впливає це якось на виплати? І чи прогнозуєте, що, отримавши нові квитанції, люди масово кинуться у відділи соцзахисту?
Я думаю, що людям потрібно вже зараз подумати про це: щоб потім не було великого ажіотажу і вони годинами не стояли в черзі. Я б радила мешканцям, хто ще не звертався до нас і має намір звернутися, не зволікати. Адже сьогодні ніщо не лімітує вас: ні оформлення довідок про доходи, ні довідок про склад сім’ї. Тепер такого ажіотажу з прийомом заяв немає, звичайно, з початком опалювального сезону кількість охочих зросте. Насамперед потрібно звернутися тим, які не отримували субсидій у попередній опалювальний період. Також не йдеться про людей, які подали заяву з 1 травня, на літній період їм не було призначено субсидію, бо не виходило за доходами, а тепер під час опалювального періоду їм автоматично перерахують розмір субсидії.
Хочу ще додати, що ті мешканці, які фактично не працюють і не зареєстровані в центрі зайнятості, також мають право на оформлення субсидій. Усім сім’ям, у яких є працездатні особи, які взагалі ніде не рахуються, призначають субсидію, у такому разі ми включаємо до сукупного доходу сім’ї мінімальну заробітну плату.
Джерело: "Вголос".
Львів у новинах:
В центрі Львова через поломку джипа перекрили цілу смугу: утворився корок
Завтра проспект Червоної Калини перекриють на ремонт (схема)