Головною родзинкою 2016-2017 навчального року стануть нові програми для молодших школярів початкової школи. Чому реформи почали з найменших? Та тому, що саме в початковій школі відбувається найважливіше. Підростаюча людина або набуває інтересу до процесу навчання, або виробляє імунітет до педагогічного занудства, розглядаючи дорогу до атестата як необхідність, а не потребу для особистісного зростання.
Які головні особливості нових програм, що потрібно засвоїти педагогам і на що звернути увагу батькам, допомогла розібрати Головний спеціаліст відділу змісту освіти Міносвіти України Алевтина Лотоцька.
Завдання для вчителя
З початком нового навчального року педагогИ змушені будуть відмовитися від деяких стереотипів. Перебудовуватися насамперед доведеться любителям строго слідувати розписаним по годинах параграфів підручника.
- У програмах для початкової школи більше не буде фіксованої кількості годин на вивчення однієї теми, - розповідає Алевтина Лотоцька. - Учитель сам повинен визначити, скільки часу потрібно дітям, щоб вони зрозуміли і засвоїли її.
При цьому педагог повинен оцінювати рівень підготовки класу, навчально-методичну базу, особливості регіону. А головне - реакцію самих дітей. Якщо у них загоряються очі, доцільно поговорити про предмет, який зацікавив більше і глибше, зате звузити теми, які не викликають такого інтересу.
Таким чином, вчителі отримають свободу і автономію. Головне, щоб вони самі були до цього готові.
Каліграфія без оцінок
Для деяких це справжня мука. Ну не дав Бог таланту виводити акуратні букви, а нагородив іншими здібностями! Та й чи багато користі приносить гарний почерк в наш комп'ютерний вік? Але це - між нами, дорослими, кажучи. Дитина повинна прагнути красиво оформити свою роботу, бо це виробляє внутрішню культуру. Але не зобов'язана страждати і відчувати комплекси, якщо щось виходить не так добре, як у інших.
- У новому навчальному році, - говорить Алевтина Лотоцька, - у вимогах до оцінювання вирішено відмовитися від зниження балів за каліграфію.
Також вирішено зняти в початковій школі оцінювання з предмету "Я в світі" і трудового навчання. Як і раніше не будуть підлягати оцінці фізкультура, музичне та образотворче мистецтво, інформатика, основи здоров'я.
Скільки буде 5 х 8, педагог поки що не запитає
В математиці акцент зміщується з кінцевого результату на навчальну діяльність. Люди володіють різними здібностями до запам'ятовування, а значить, стригти всіх дітей під одну гребінку не можна.
У програмах для 1-2 класів зняті вимоги запам'ятовувати таблиці додавання і віднімання в межах до 10 і 20, а також таблиці множення і ділення.
- Дитина не повинна зубрити. Вона повинна розуміти логіку дії - через приклади, рішення задачок, наочно сприймати таблиці, - говорить Алевтина Лотоцька. - У третьому класі таблицю множення вже потрібно буде знати напам'ять. Ця вимога залишається.
З програми з інформатики вилучили 11 заст арілих тем. Решту переформулювали "живими словами" - так, щоб дитина вчилася оперувати термінами в розмовній мові.
"Аеропорт" замість "аеродрому"
На щастя, дітям більше не доведеться читати текст на швидкість, пріючи і заїкаючись від хвилювання. Вчителі повинні вітати розуміння тексту, а не темп викидання слів з рота.
- Раніше в програмі було дуже багато поезії. У новій кількість поезії врівноважили з прозою. З дітьми будуть вивчати академічні твори, а вдома ми рекомендуємо шукати книги, які зацікавили б хлопців, - зазначає Алевтина Лотоцька. - Але це не буде домашньою зобов'язалівкою ні за темами, ні за кількістю прочитаного.
У програмі з української мови зняті такі важкі для учнів молодших класів теми, як умовне позначення слів або складання пропозицій за заданою схемою. Замість цього вчителі повинні розвивати у дитини вміння висловлювати свої думки, відстоювати думку, дискутувати.
Для учнів початкової школи осучаснили словниковий запас. У 1-му класі, наприклад, ввели слово "телефон", яке в старій програмі, смішно сказати, вивчали тільки в 4-му. Для четвертокласників "аеродром", якого вони в очі не бачили, замінили на "аеропорт".
Змінена програма і з музичного виховання. На вибір вчителя додані твори сучасних авторів і виконавців. А такі малозрозумілі для дітей творіння, як "Симфонія невідомого автора 1-ї половини XIX століття" або "бігла кізонька топитися", прибрали з репертуару.
Пам'ятка для батьків: якщо педагог попросить вас купити нотного зошита, сміливо відмовляйтеся. У початковій школі не вивчають і не пишуть ноти. Тут повинні вчити дітей сприймати і любити музику.
Про домашні завдання
У першому класі вся наука закінчується, як тільки за дитиною закриваються шкільні двері. Що в новій, що в старій програмі домашні завдання для самих менших не прописані. Ось тільки у багатьох школах, виявляється, їх ставили.
- А бувало й так, що батьки самі дзвонили нам, вимагали, щоб дітям давали завдання додому, - каже Алевтина Лотоцька. - Це неправильно, після уроків дитина повинна відпочити, розвантажитися. Якщо вже дуже хочеться дати дитині якесь завдання, можна пограти в цифри або погортати разом книжку.
Олівець замість ручки
У батьківському середовищі жваво обговорюється питання: невже правда, що першокласників змусять писати олівцями? Правда, але не зовсім. Мова йде не про те, щоб змушувати, а про те, як дитині зручніше. Вважається, що якщо навички письма не вироблені, олівець - більш м'який і зручний інструмент. До речі, і раніше ніхто не забороняв застосовувати його на уроках. Є школи, де для самих маленьких олівці вводять рішенням педагогічної ради. А є установи, де вважають за доцільне використовувати пір'яні ручки.
У Міносвіти кажуть, що приймати рішення, і це буде записано у методички, повинен сам учитель - в залежності від навичок і бажання дітей. Якщо дитина в дитячому садку або вдома впевнено навчилася виводити літери ручкою, змушувати її писати олівцем не треба (батьки, зверніть увагу!). Якщо з грифелем малюкові управлятися зручніше, перехід до ручки буде поступовим.
Стоп червоний колір!
Педагогам в молодших класах наполегливо рекомендують відмовитися від червоної пасти при роботі з дитячими зошитами. Цей колір агресії на підсвідомості асоціюється у людини, а тим більше у дитини, з тривожним станом.
Цікаво, що законодавчими актами червона ручка в школах взагалі не регламентована, немає навіть такого радянського документа. Червоні перекреслення і правки - історичний вибір самих педагогів, охочих домінувати над учнями. Від такого підходу треба відмовлятися.
Спокійнішою і природною буде зелена або фіолетова ручка - на них і будуть націлювати вчителів в новому навчальному році. При цьому, вважають психологи, в перших класах, наприклад за підсумками уроків каліграфії, розумно підкреслювати удачі дітей, а не навпаки. Наприклад, взяти в зелений кружечок правильно написану букву, щоб учень бачив приклад для наслідування, створений своєю ж рукою. Помилку краще акуратно підкреслити, але не перекреслювати нещадно.
Джерело:"КП" в Україні "
Читайте ще новини Львова:
Скільки коштує зібрати дитину до школи у Львові
Щеплення у Львові: платити чи чекати
Львовом проїде масштабна велоестафета