Вже у березні: чого чекати від Uber у Львові

Вже у березні: чого чекати від Uber у Львові

Компанія обіцяє 500-600 машин для пасажирів і можливість заробити 30-50 тисяч гривень для водіїв. Офіційні служби таксі протестують і наперед звинувачують Uber у нечесній конкуренції.

У березні у Львові з’явиться Uber – найпопулярніший у світі мобільний додаток для пошуку й виклику таксі. Сервіс доступний у 67 країнах світу, а в Україні віднедавна працює в Києві та Одесі. Українці, особливо ті, що користувались Uber за кордоном, із нетерпінням чекали на запуск сервісу, що асоціюється з охайними машинами, чемними водіями та вигідними тарифами. Тим часом офіційні служби таксі скептично ставляться до перспектив нового гравця та звинувачують його в захопленні ринку нечесними методами. Tvoemisto.tv розібралось у ситуації.


На якому етапі зараз підготовка до запуску?

"Ми почали активно набирати водіїв, – розповів Дмитро Пустовалов, директор із розвитку компанії Uberdrive, що є партнером Uber в Україні. – Щоб успішно запустити сервіс у Львові, нам потрібно 500-600 водіїв із автомобілями. Тоді всі охочі зможуть скористатись послугами Uber без затримок. Щотижня ми підключаємо близько сотні водіїв: зустрічаємось із кожним охочим, проводимо співбесіду та інструктаж – як працювати в системі, як користуватись додатком, які є види бонусів, як поводитись з іноземцями, зокрема, якщо не знаєш їхньої мови.  Також реєструємо всі документи водія в системі". За його словами, у Києві та Одесі половина водіїв, що зголошуються працювати з Uber, є таксистами, половина – просто автомобілістами, які мають вільний час, хочуть заробити й симпатизують ідеології Uber. 


Скільки можна заробити?

В Uberdrive стверджують, що середній заробіток водія Uber в Україні – тридцять тисяч гривень на місяць, максимальний – п’ятдесят тисяч. Також партнер-посередник обіцяє знижки на пальне й автозапчастини, а тому, хто підключить до системи друга, дістанеться тисяча гривень бонусу.


Що потрібно, аби стати водієм Uber?

Водій Uber повинен мати автомобіль, вироблений не раніше 2001 року, в доброму стані без пошкоджень, без логотипів і будь-якого кольору, крім жовтого. Це обмеження вочевидь пов’язане з тим, що в багатьох країнах жовтий – колір офіційних таксі. Водій повинен бути не молодшим за двадцять один рік і мати стаж за кермом не менше одного року, хоча в інших країнах вимога суворіша – не менше трьох. Ще одна закономірна вимога компанії, що працює в форматі мобільного додатку – смартфон із мобільним інтернетом.

До пакету документів, необхідних для реєстрації, входить паспорт, водійські права, свідоцтво про реєстрацію авта, страховий поліс автоцивілки, довідка про відсутність судимості, фото автомобіля та салону. А також – у разі, якщо водій реєструється без посередників, – ліцензія на право перевезення пасажирів. Компанії-посередники обіцяють забезпечити водіїв ліцензіями.


Скільки будуть коштувати послуги?

У Києві є два види тарифів: UberX – базовий, для автомобілів від 2001 року випуску – та преміальний UberSelect, що діє для автомобілів від 2006 року випуску та авто бізнес-класу. В деяких країнах діє економний тариф Uberpool для пасажирів, які підсідають у замовлену іншим клієнтом машину. В Україні його теж обіцяють впровадити, але не відразу.

В Одесі тариф UberX становить 5 гривень за подання авта та 4.50 за кожен кілометр. Мінімальна вартість поїздки – 14 гривень. Розраховуватись можна як банківською карткою, так і готівкою. У Києві дорожче: 16 гривень за подання машини, 4.50 за кілометр, мінімальна вартість поїздки – 25 гривень, хвилина поїздки – 30 копійок. До аеропорту Бориспіль Uber возить киян за 270 гривень із правого берега Дніпра та 190 з лівого.

Львівські тарифи Uber будуть оголошені в день запуску. Ймовірно, в перші тижні роботи сервісу можуть розраховувати на акції: наприклад, у день запуску в Одесі кожен пасажир мав змогу отримати промокод на п’ять безкоштовних поїздок у вихідні дні на суму до 75 гривень.


Чим незадоволені служби таксі?

Свої побоювання щодо Uber представники офіційно зареєстрованих служб таксі висловили під час дискусії про якість послуг таксі у Львові, організованої платформою "Твоє місто" в кінці минулого року. Із наближенням запуску сервісу їхнє занепокоєння лише зростає.

"Вони заявляють, що працюють в Україні офіційно, хоча дочірньої компанії не існує, – говорить керівник із розвитку компанії Lviv Hotel Taxi Сергій Партика. – Координацією компанії в Україні займається громадянин Росії, який очолює Uber на теренах СНД". Він додає, що якість послуг Uber у столиці не відповідає обіцянкам компанії та очікуванням пасажирів – мовляв, водії їздять на автомобілях Lanos, послуги надаються не лише за безготівковим розрахунком, як заведено на Заході, а й за готівку: "Чим тоді Uber відрізняється від інших дешевих служб таксі?".

Ще одна претензія стосується оподаткування. "Компанія працює за нідерландським законодавством, і всі кошти з України через “Приватбанк”, який є партнером, переводять до Нідерландів", – закидає майбутнім конкурентам Сергій Партика. Також він сумнівається, що компанії-посередники, такі як Uberdrive чи Uberukr, не мають права видавати водіям ліцензії. Адже такі повноваження має "Укртрансбезпека", орган при Міністерстві інфраструктури.

Сергій Партика прогнозує, що сервіс розчарує не лише пасажирів, але й водіїв: "Це підробіток на сигарети й бензин. У перші місяці ще можна щось заробити, коли діє система бонусів і гроші роздаються практично на халяву. Зокрема, водіям інших служб таксі Uber доплачує, щоб вони не виїжджали на виклики. Так само Uber масово розсилає пасажирам промокоди зі знижками чи чеками на поїздку, а таксистам доплачують різницю від зниженого тарифу. Де тут бізнес?"


Що на це кажуть у компанії?

В Uberdrive запевняють, що офіційне представництво Uber в Україні існує, й підтверджують, що його керівник Олексій Стах також координує сервіс в інших пострадянських країнах. Раніше він відповідав за запуск сервісу в Білорусі. Офіс компанії є в кожному місті, де працює Uber. Буде він і у Львові.

Твердження про виведення всіх зароблених сервісом коштів до Нідерландів спростовує юрист Орест Гавриляк. За його словами, дивіденди можуть становити близько 20% від прибутку компанії. "Але зараз діють обмеження на виплату дивідендів іноземним інвесторам, тому всі кошти залишаються в Україні, – пояснює експерт. – Uber в Україні як юридична особа сплачує 18% податку на прибуток, плюс податок на додану вартість, а посередники платять податки зі своїх прибутків окремо. Є ще єдиний податок, який надходить до місцевого бюджету".


А що з ліцензіями?

Представник "Укртрансбезпеки" Роман Бойко пояснює, що його відомство справді не контролює Uber. Адже видає ліцензії лише компаніям-перевізникам, а Uber – це інформаційний сервіс. Компанія не володіє машинами, а лише допомагає водіям і пасажирам знайти одне одного через мобільний додаток. Що ж до компаній-посередників, то управління "Укртрансбезпеки" у Львівській області не знає, чи є в них ліцензії, й не довідається до кінця 2017 року, поки діє мораторій на перевірки підприємств.

Згідно з пунктом 24 статті 7 закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", перевезення пасажирів підлягає ліцензуванню, і за ведення такої діяльності без ліцензії загрожує штраф від 17 000 гривень до 34 000 гривень. Проте, за словами Ореста Гавриляка, близько 80% таксистів в Україні не зареєстровані як приватні підприємці і працюють без ліцензії. "Більшість водіїв, які працюють із диспетчерськими службами й мобільними додатками, виконують перевезення без відповідного дозволу, порушуючи вимоги законодавства", – констатує правник.


Чим це загрожує компанії Uber?

Можуть виникнути проблеми з рекламою: наприклад, Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів може визнати, що реклама Uber – як і інших мобільних сервісів пошуку таксі, – порушує закон.

Утім, Uber, видається, знайшов легальний шлях забезпечення своїх водіїв ліцензіями. "В Україні  три законні варіанти такої діяльності. По-перше, реєстрація кожного водія як фізичної особи – підприємця та отримання кожним ліцензії на перевезення. По-друге, реєстрація служби таксі й отримання ліцензії з набором у штат професійних водіїв, які укладатимуть із компанією трудових договорів. По-третє, робота через посередників, які братимуть за свої послуги п’ятнадцятивідсоткову комісію", – пояснює Орест Гавриляк. Перші два варіанти несумісні з бізнес-моделлю Uber, тож компанія обрала третю. Близько 5% водіїв реєструються як ФОП і мають індивідуальну ліцензію, 95% - працюють через посередників.


У чому фокус із посередниками?

Вони отримують 15% від вартості кожного замовлення. Це, натомість, звільняє машини, на яких водії возитимуть клієнтів Uber, від щорічного обов’язкового техогляду, а водіїв – від таких формальностей як обов’язковий медогляд, вимірювання артеріального тиску та перевірка рівня алкоголю в крові, а також від ведення книжки обліку робочого часу. Відповідальність за водіїв беруть на себе посередники.

Робота через посередника для водія також вигідніша, ніж безпосередня реєстрація в системі Uber. Водій-ФОП щомісяця платить до місцевого бюджету єдиний податок – близько 960 гривень, а також єдиний соціальний внесок до державного бюджету – 704 гривні. Вартість ліцензії – півтори тисячі гривень на рік, хоча торік Міністерство інфраструктури заявило про наміри зменшити її вдесятеро, щоб вивести з тіні таксистів-порушників.


Що ще може піти не так?

Найбільше проблем в Uber виникає через спротив служб таксі. В багатьох містах і країнах сервіс заборонили через масові страйки таксистів. Зокрема, не пустили Uber до Барселони, Боготи, Ріо-де-Жанейро, Лас-Веґаса, а також до всієї Франції, Німеччини, Бельгії, Угорщини, Італії та Індії.

У Львові Uber забороняти не збираються. Навпаки, заступник міського голови з питань розвитку Андрій Москаленко наголошує: Uber – це бренд, що асоціюється з високою якістю, а місто зацікавлене в покращенні сервісу перевезення.

Дивись ще: 

Флешмоб: у Львові будуть обніматися на площі Ринок

"Мало" платимо: електрика для львів’ян може подорожчати на 60%

Де саме: у Львові, Рудному та Винниках не буде світла впродовж десяти днів