Фото взято з сайту ua.igotoworld.com
У Львові туристи неохоче відвідують верхній оглядовий майданчик на Замковій горі, посилаючись на важкий підйом. Раніше до підніжжя гори їздив трамвай, нещодавно місто планувало запустити до верхньої тераси парку фунікулер. Чи потрібно відновлювати місту старі туристичні маршрути на Високий замок або створювати нові дізналось Tvoemisto.tv
Як правило, при згадці про Високий Замок, туристи уявляють собі дійсно замок (будівлю). Проте, це не відповідає дійсності. Замок, який стояв на цьому місці був зруйнований ще у 18 столітті, а камені з його мурів були використані для будівництва нових кам’яниць. Нині Високий Замок – парк з нижньою та верхньою терасами. На останній насипано у 19 столітті штучний курган, що закінчується оглядовим майданчиком, з якого відкривається панорама на Львів. Незважаючи на важкий підйом, це місце щодня відвідують нові люди.
Трамвайний маршрут до Високого замку відновлювати немає сенсу
Колись до Високого замку підіймався трамвай. У 1910 році проклали маршрут від вул. Підвальної крізь вул. Винниченка, вздовж вулиць Лисенка та Гуцульської і прямуючи по вул. Кривоноса прямо до підніжжя гори. Проте, в 1970 році маршрут ліквідували через слабкий попит.
"Раніше на Високий замок курсував трамвай. Таким чином люди піднімались як на саму гору, так і добирались на роботу в мікрорайон Підзамче. Його скасували, тому що він був економічно невигідним й небезпечним через крутий підйом", - розповідає львовознавець та екскурсовод Ігор Лильо.
За його словами, відновлювати маршрут ні в якому разі не потрібно з двох причин, озвучених вище: економічно невигідно й небезпечно. Додамо, що відновлення цього маршруту все одно не розв'яже проблеми доступності оглядового майданчику на Високому замку, адже трамвай доїжджав раніше лише до того місця, де зараз паркуються автобуси.Фунікулер — добра ідея, що сподобається і львів'янам, і туристам.
Ось так виглядав трамвай, який в ХХ ст. підіймався на Високий Замок
У 2010 році міський голова Львова Андрій Садовий, після завершення реконструкції оглядового майданчику Високого замку оголосив, що було б добре в парку також запустити фунікулер. Це, зокрема, дозволило б збільшити кількість туристів, які відвідують гору.
"Давно побутує думка щодо можливості зробити фунікулер на "Високий Замок". Такі фунікулери є в багатьох європейських столицях. І так, як пан Підлісецький свого часу реалізував свій проект чудо-поїзда та чудо-автобуса, так можна зробити чудо-фунікулер на Високий Замок. Я переконаний, що в наступних два-три роки таку ідею потрібно пропрацювати. Коли туристичний трафік до Львова збільшується, цей проект буде бізнесовий", - сказав мер Львова.
Ігор Лильо каже, що складно порахувати, скільки саме мандрівників піднімаються на верхній оглядовий майданчик Високого Замку, оскільки частина туристів надає перевагу індивідуальній прогулянці містом, без екскурсовода.
Проте, як повідомили у туристичній фірмі "Тур Де Львів" з усіх туристів, які замовляють екскурсії, лише 40% прагнуть підніматись нагору. Цьому є два пояснення.
"Є версія, що вони відмовляються від підйому, бо назва не відповідає дійсності. Туристи спочатку думають, що це хоч і зруйнований, проте все ж замок. Насправді - це оглядовий майданчик. Коли пояснюєш це мандрівнику, то 40% хоче побувати там, а решта – відмовляється, бо розуміють, що там крутий підйом. В більшості випадків ми просто замінюємо підйом на Високий Замок екскурсією на оглядовий майданчик Ратуші", - розповідають у "Тур де Львів".
Замкова гора - найвийща точка міста - 413 м над рівнем моря. Тож охочі туди потрапити мають здолати важкий підйом
З цією тезою також погоджується й Ігор Лильо. Він запевняє, що ідея будівництва фунікулера була непоганою, адже таким чином піднятись на оглядовий майданчик матимуть змогу люди з фізичними вадами чи просто ті, кому підйом дається важко.Труднощі у реалізації проекту відлякують потенційних інвесторів. Високий Замок – це буферна зона ЮНЕСКО, тому будівництво такого типу технічних пристроїв є само по собі складним.
Як розповів в.о. начальника управління екології та благоустрою Андрій Галушка, фунікулер – це вже львівська традиція, адже він функціонував у місті ще в 19 столітті. Тоді він був встановлений у Стрийському парку.
Ось так виглядає фунікулер в Одесі. Він поєднує одеський порт і Приморський бульвар
"Загалом – це хороша ідея. Фунікулер дозволить підніматися на гору тим людям, котрі не можуть фізично це зробити. Також це дозволить збільшити кількість туристів, адже це свого роду атракціон", - вважає Андрій Галушка.
Для того, щоб встановити фунікулер потрібен інвестор, який був би зацікавлений в цьому проекті. Згодом потрібно скласти проект, який би враховував потребу у збереженні довкілля, інтереси мешканців, думку осіб з обмеженими можливостями, а також вимоги до безпеки.
"Для проектування треба мати технічне завдання, що виходитиме з усіх припущень та обмежень. Зокрема, це обмеження природнозаповідної території, зони ЮНЕСКО, рівень зацікавленості у фунікулері неповносправних людей, а також перспективи розвитку туризму. Це все повинно накладатися, потрібно враховувати всі "за" і "проти". Якщо проект пройде експертизу, то чому б і не встановити фунікулер? Адже позитивний висновок експертизи - це 90% успіху", - пояснює службовець ЛМР.
Як повідомили у прес-службі міськради, ідея фунікулера була тільки озвучена міським головою. Насправді нею ніхто не займався. Тож жодної документації чи проекту візуалізації немає.
Це підтверджує й народний депутат України, ініціатор створення туристичної компанії "Чудо-Тур" Лев Підлісецький. За його словами, ідея дійсно була лишень озвученою. А саме будівництво фунікулера є економічно невигідним.
"У Києві фунікулер є комунальним транспортом, вартість поїздки на якому рівноцінна вартості жетона в метро. У Львові такий транспорт не самоокупиться, а ціна на його проїзд буде надто високою", - розповідає депутат.
Фунікулер в Києві став популярним місцем серед туристів
Зокрема, за його словами, фунікулер жодним чином не буде привабливим для туриста й не полегшуватиме підйом людям з фізичними вадами.
"Фунікулер не буде оглядовим транспортом, адже при підйомі на Високий Замок з його вікна нічого не буде видно. Якби фунікулер таки прокладали, то він би курсував тільки до місця, де є руїни старого замку, а розпочинав свою поїздку зі сторони, де зараз є львівське телебачення. Подолати цю відстань люди зможуть за 5-10 хвилин й без транспорту", - наголосив засновник "Чудо-Туру".
Проте, Лев Підлісецький пропонує іншу ідею: "Було б цікаво прокласти оглядову канатну дорогу, яка простягалася б над цілим містом, починаючи з Цитаделі й завершуючи Високим Замком. Це було б туристично привабливо".
Але чи стане це ще однією нереалізованою ідеєю - залишається питанням. Адже у Львові вже створювали канатну дорогу в парку "Знесіння", яку демонтували через місяць роботи.
Верхня платформа переправи у парку Знесіння. Фото: Роман Балук/ZIK
Читайте також:
Зачіска як у Преслі, вуса як у Пуаро: огляд барбершопів Львова